vineri, ianuarie 23, 2009

Criza economică – efecte şi soluţii

Expertii Pricewaterhouse Coopers răspund la întrebările consumatorilor botoşăneni

Speranta Munteanu, Senior Director si Ruxandra Bandila, Marketing & Business Development Director la PricewaterhouseCoopers Romania prezenţi azi, 23 ianuarie, în redactia HotNews.ro au purtat discuţii online cu cititorii pe teme legate de criza economică.
Temele generale ale discuţiei:• cum vor trece de criza companiile din Romania? impactul, in 2009, al reducerii bugetelor; eventuale solutii.
• atragerea de finantare: despre deblocarea creditarii, cand si cum se va concretiza. Alte solutii? Pot fi instrumentele de stat (ex.fondurile de garantare) o varianta viabila?
• despre cand si cum se va resimti criza, la intensitate maxima, in "buzunarul" consumatorului roman.
• investitorii straini: pleaca din Romania? mai pot fi "atrasi" in Romania? Ce mecanisme ar trebui folosite?
Participant la discuţia on line în calitate de reprezentant al consumatorilor botoşăneni am adresat o serie de întrebări invitatelor Hotnews.ro. Iată întrebările şi primele răspunsuri primite:

Întrebări:
1. Chiar cand si cum se vor resimti cu intensitate maxima efectele crizei, in randul consumatorilor romani?
2. Ce mijloace de prevenire si de diminuare a efectelor crizei sugerati pentru consumatori? Va rugam sa va referiti la cazul aparte al consumatorilor din zonele defavorizate economic, precum nordul Moldovei.
3. Cum anticipati evolutia cursului leu-euro pe parcursul anului?
4.Deprecierea leului de la inceputul anului ar putea avea explicatii politice sau pur speculative?
5. Ce propuneri aveti pentru a simplifica accesul la fondurile comunitare?
6. De ce nu se mai imprumuta statul de la cetateni, prin relansarea emisiunilor de bonuri la Trezorerie?
7. Cateva opinii despre implicarea sociala a companiilor din Romania.


Răspunsuri:
Speranta Munteanu
1. Probabil se va resimti cu intensitate maxima in a doua parte a lui 2009 si prima parte a lui 2010.
2. Consumatorii ar trebui sa isi tina economiile intr-un cos balansat pe monede, care sa includa atat euro cat si dolarul, sa nu se opreasca din consum si sa consume cat mai mult produse frabricate in Romania. Sa aiba curajul inceperii unor mici afaceri de familie sau individuale. De regula, afacerile mici cresc mai mult in aceste perioade de criza.
3. Este foarte greu de prezis cursul leului, parerile analistilor sunt diferite, ca si parerile noastre :).
S.Munteanu: Cred ca leul va sta undeva intre 4,2-4,5. Astept ca media sa ajunga in jur de 4,3 si sa nu depaseasca 4,5.
R.Bandila: Ma astept sa ajunga la 4,5 in vara, 4,7 septembrie, si iar sa ajunga la 4,5 in decembrie.
Speranta Munteanu
5. Ca regula, documentatia pentru fondurile comunitare este complexa, birocratica si extrem de atent monitorizate. Doar constituirea unor mici birouri locale care sa asiste investitorii poate fi solutia. Ar trebui constituite - fie pe langa Camerele de Comert, fie la primarie, - niste birouri pentru a sprijini scrierea proiectelor.
R.Bandila: Un exemplu bun a fost FRDS, apoi si FDSC a avut granturi de acest tip. Este o problema de sistem.
Ruxandra Bandila
7. Toate companiile multinationale au venit cu o cultura de responsabilitate sociala pe care au implementat-o in Romania si, la ora actuala, exista si firme romanesti care au activitati de responsabilitate sociala.
In ceea ce priveste cazul concret al PwC Romania, firma are o Fundatie Pricewaterhouse Coopers infiintata in iunie 2006 prin care isi desfasoara toate programele de responsabilitate sociala care variaza de la actiuni de intrajutorare a categoriilor defavorizate, persoane de varsta a treia, copii institutionalizati, pana la "programe verzi", spre exemplu colaborarea cu "Copacul de hartie".
La noi chiar a fost o politica constienta de low-profile, nu ne-am dorit mediatizarea actiunilor, pentru ca astfel de actiuni au un dublu obiectiv. O data contribuie la unele solutii la probleme, dar ofera si colegilor nostri cadrul de a contribui astfel la ceea ce se numeste "viata cetatii". Spre exemplu avem programe in care nu contribuim financiar ci prin activitate propriu-zisa, de la cele profesionale efectuate pro domo, pana la mers in camine si alte astfel de actiuni.
In plus avem activitati de mecenat, am sponsorizat artisti, am editat Catalogul tinerilor artisti de la Universitatea de arte, lucrarile de diploma ale celor care au terminat plus cei care si-au facut lucrarile de masterat.

Radu Cajvaneanu

Alte detalii pe:
http://economie.hotnews.ro/stiri-companii

I Like EURES

Protecţia consumatorilor în presă