miercuri, iunie 19, 2013

Adunarea Generală a Membrilor BEUC

Informaţie furnizată de: Asociaţia pentru Protecţia Consumatorilor din România
Data: 18 iunie 2013, Bucureşti
Ref:  Adunarea Generală a BEUC
Adunarea Generală a Membrilor BEUC
Evenimentul, la care a participat şi Asociaţia pentru Protecţia Consumatorilor din România în calitate de membru al acestei organizaţii europene, a avut loc la sediul BUEC din Bruxelles si a reunit membrii organizaţiei in scopul analizării: activităţilor desfăşurate de BEUC în anul 2012, strategiei BUEC pentru perioada 2013 – 2017, prezentările campaniilor de impact desfăşurate de membrii BEUC. Evenimentul s-a bucurat de participarea comisarului european pentru protecţia consumatorului Tonio Borg .

Raportul de activitate al BEUC pentru anul 2012
Peter Vicary Smith, preşedintele BEUC,  a prezentat principalele activităţi ale BUEC in anul precedent plecând de la evenimentul dedicat împlinirii a 50 de ani de la înfiinţarea organizaţiei, moment marcat printr-o adunare generala extraordinara la care au participat 54 de reprezentanţi ai organizaţiilor de consumatori si s-a bucurat de participarea preşedintelui Manuel Barroso.
Un alt element principal al anului 2012 a fost lansarea unor campanii si proiecte împreună cu organizaţii membre ale BEUC. Au fost implicate 11 organizaţii partenere intr-un efort unitar in ceea ce priveşte informaţiile înşelătoare, termenele de garanţie acordate de producătorii de echipamente electronice (cazul APPLE). De asemenea, în august 2012 a fost organizată o campanie cu privire la echipamentele medicale si impactul acestora asupra siguranţei consumatorilor. Campania a avut si o componenta de lobby in ceea ce priveşte amendarea legislaţiei in acest domeniu.
Un alt proiect de amploare pe care BEUC l-a coordonat a fost Consumers Justice Enforcement Forum COJEF, care are ca principal scop întărirea rolului organizaţiilor de consumatori in reprezentarea drepturilor consumatorilor in litigiile de consum.
O detaliere a activităţilor si bugetului organizaţiei pe fiecare domeniu în parte se regăseşte in broşura ataşata la prezentul raport – Annual Report 2012 a BEUC si  COJEF.
Următoarea Adunare Generala a BEUC va avea loc la Bruxelles in 15-16 Mai 2014 .
Strategia BEUC pentru perioada 2013-2017
Principalele acţiuni pe care BEUC si le propune pentru perioada următoare sunt:
-                     eficientizarea implicării BEUC in apărarea drepturilor consumatorilor si demonstrarea impactului pe care eforturile BEUC si ale membrilor săi le are.
-                     Schimbări privind managementul organizaţiei:
a)      organizarea unei singure adunări generale a membrilor care va avea loc anual la sediul BEUC pentru reducerea costurilor. Cel de-al doilea eveniment va fi organizat sub forma unui workshop cu o tema specifica si va fi realizat intr-una din tarile partenere pentru a sprijini întărirea si vizibilitatea organizaţiilor naţionale
b)      implicarea mai activa a preşedinţilor de organizaţii prin participarea acestora la şedinţele BEUC
c)      întărirea rolului organizaţiilor membre si in special a celor din estul Europei.
d)      Stabilirea a 4 teme principale de protecţia consumatorilor care vor fi promovate in viitoarea perioada. In urma chestionării membrilor BEUC au fost stabilite ca teme prioritare: serviciile financiare, siguranţa alimentară, comerţul online şi drepturile consumatorilor. Acestor teme li se va alătura o tema transversala – sustenabilitatea. Chiar daca va fi o tema transversala aceasta va fi tratata cu maxima importanta, sens in care se vor iniţia studii in rândul comportamentului consumatorilor, se va explica conceptul de sustenabilitate membrilor BEUC si se va realiza o platforma de lucru comuna, realizarea unui website, elaborarea de ghiduri.
e)      Lansarea de campanii “flag” in care sa fie implicate cat mai multe din organizaţiile membre BEUC. Aceste campanii se vor organiza astfel încât prin titlu, domeniu abordat si activităţi sa aibă un impact vizual puternic asupra consumatorilor si celor implicaţi in conturarea politicilor de protecţia consumatorilor la nivel naţional si european.
Documentul complet este anexat raportului. După discuţiile purtate la aceasta întâlnire un nou draft va fi supus consultării membrilor pe platforma BEUC. Termenul limita pentru comentarii este finalul lunii IULIE.
Problema organizaţiilor mici din estul Europei a fost ridicata de mai multe ori pe parcursul dezbaterilor, acestea confruntându-se cu o serie de probleme:
-                     lipsa de personal,
-                     lipsa de specialişti,
-                     fonduri limitate,
-                     vizibilitate scăzută.
Toate aceste probleme se regăsesc pe agenda BEUC care va încerca: formarea unui grup de lucru strategic special pentru problema organizaţiilor din estul Europei, transmiterea unui chestionar către aceste organizaţii prin care sa fie identificate exact problemele, crearea de materiale suport care sa fie adaptate de acestea mai uşor si sa fie folosite in promovarea acţiunilor lor pe plan naţional.


Asociatia pentru Protectia Consumatorilor din Romania /
Romanian Association for Consumers Protection

Licurici Str. 2, Building 2, Ap. 2, Sector 3, Bucharest, RO-030894, Romania
Phone/fax: +40-(21)-311.02.43

I Like EURES

Protecţia consumatorilor în presă