miercuri, august 05, 2015

Bagaj pierdut pe avion? Soluții de la Centrul European al Consumatorilor Romania

Ce trebuie făcut dacă bagajul tău a fost pierdut, a întârziat sau a fost deteriorat/distrus?


material primit prin intermediul Centrului  European al Consumatorilor Romania
 

Tocmai te-ai întors din vacanță și ai avut probleme cu bagajul? Poate te pregătești să pleci și vrei să fii precaut și să te informezi despre ce poți face în cazul în care vei avea probleme cu bagajul. Totusi, să nu fim negativiști și să plecăm în vacanță cu gânduri bune. Doar descărcăm aplicația ECC Travel App pentru siguranță. O poți găsi aici sau direct în Apps Store sau Google Play.
Pentru cei care s-au întors din vacanță fără bagaje sau cu ele întârziate ori distruse, Centrul European al Consumatorilor  - ECC Romania are câteva sfaturi și un infografic de descărcat și păstrat pentru o mai bună înțelegere a procedurilor și a drepturilor pe care le avem atunci când ne confruntăm cu probleme cu bagajele.

   

  • depune imediat o reclamație - Property Irregularity Report (P.I.R.) la serviciul specializat din cadrul aeroportului; conține datele tale de identificare, ale zborului și ale bagajului înregistrat, precum și datele necesare identificării acestuia (tipul geamantanului, culoare, dimensiuni, etc.)
  • transmite către compania aeriană o cerere de despăgubire
Pentru bagajul deteriorat/distrus reclamația se formulează imediat după descoperire, dar nu mai târziu de 7 zile de la data primirii bagajului.

Ce drepturi am în cazul bagajului pierdut, întârziat sau deteriorat/distrus?
  • bagaj pierdut (nu este găsit în 21 de zile de la reclamare)
    • contravaloarea geamantanului, a obiectelor din bagaj și a celor de strictă necesitate achiziționate pentru a le înlocui pe cele pierdute
  • bagaj întârziat (este găsit și predat în termen de 21 zile)
    • o sumă de bani pe care o poți utiliza pentru achiziționarea produselor de strictă necesitate (igienă, îngrijire personală, etc.) sau rambursarea sumelor plătite pentru obiectele de strictă necesitate achiziționate de tine pe cont propriu.
  • bagaj deteriorat/distrus
    • contravaloarea obiectelor deteriorate/distruse
Care sunt regulile privind acordarea despăgubirii?

De regulă, companiile aeriene nu își asumă răspunderea pentru obiectele fragile din bagaj, pentru obiecte de valoare (bijuterii,  telefoane mobile, camere video, calculatoare), chei, documente și alte asemenea obiecte de valoare. Pentru a evita excluderea acestora se recomandă încheierea unei asigurări de bagaje.
Detreminarea sumei acordate pentru obiectele probate din bagaj de fac prin aplicarea unui grad de uzură de până la 10% pe an din valoarea dovedită a obiectelor.
Dacă nu poți proba valoarea obiectelor din bagajul pierdut, se acordă o despăgubire în funcție de greutatea bagajului (20 Euro/kg).

Există limitare de răspundere pentru compania aeriană?

Cuantumul despăgubirilor nu poate depăși maxim 1000 DST (cursul DST poate fi urmărit aicihttp://valutarbnr.ro/curs-valutar/dst ). Prin excepție, suma poate depăși 1000 DST, dar nu poate depăși suma declarată de tine dacă ai făcut, la momentul înregistrării bagajului, o declarație specială privind interesul în livrarea la destinație și ai plătit o sumă suplimentară.

Ce documente trebuie să transmit către compania aeriană pentru a fi despăgubit?


 
  • bagaj pierdut
  • P.I.R., tichetul de îmbarcare, eticheta bagajului, listă cu obiectele din bagaj însoțită de dovada valorii acestora prin documente fiscale, listă cu obiectele de strictă necesitate achiziționate pentru a le înlocui pe cele pierdute însoțită de dovada valorii acestora.
    • bagaj întârziat
  • P.I.R., tichetul de îmbarcare, eticheta bagajului listă cu obiectele de strictă necesitate achiziționate pentru a le înlocui pe cele pierdute însoțită de dovada valorii acestora.
    • bagaj deteriorat/distrus
  • P.I.R., tichetul de îmbarcare, eticheta bagajului, listă cu obiectele deteriorate/distruse din bagaj însoțită de dovada valorii acestora prin documente fiscale, raport de service din care să rezulte suma necesar a fi plătită pentru repararea geamantanului sau imposibilitatea reparării acestuia, după caz
Tot textul materialului poate fi vizualizat aici
Infografic bagaje
Comunicatul in word cu diacritice poate fi downloadat de aici
Infograficul jpg la rezolutie mare poate fi downloadat de aici

Centrul European al Consumatorilor Romania

Noi vă ajutăm gratuit când aveți probleme de protecția consumatorului cu un produs sau un serviciu achiziționat dintr-un alt stat european.
Noi vă informăm gratuit asupra drepturilor pe care le aveți în timpul unor călătorii în alt stat european.
Noi vă oferim sprijin gratuit dacă aveți o plângere împotriva unei companii europene, în vederea soluționării problemei.
PR Info
Laura Pascu

Centrul European al Consumatorilor Romania

Str. Mr.Av. Ștefan Sănătescu nr. 44
et. 1, ap. 2, Sector 1, București,
RO-011478, România

office@eccromania.ro
021.315.71.49


I Like EURES

Protecţia consumatorilor în presă