Consumatorii ar trebui să fie în alertă maximă atunci când fac cumpărături online, iar comercianții ar trebui să fie pe deplin conștienți de reguli . După cum au arătat controalele recente efectuate de autoritățile naționale de cooperare pentru protecția consumatorilor (CPC), comercianții necinstiți folosesc diverse mijloace pentru a atrage consumatorii, există un număr semnificativ de produse care sunt prezentate în mod fals ca fiind capabile să vindece sau să prevină infecțiile COVID-19 sau să poarte fals certificate de conformitate și, în unele cazuri, fraudatorii folosesc și oferte pentru a fura adrese de e-mail și parole.
În cazul în care consumatorii întâlnesc oferte nesuportate sau dubioase pe platformele online, aceștia ar trebui să utilizeze instrumentele de raportare furnizate de operatorul platformei sau să contacteze autoritățile naționale competente sau organizațiile de consumatori . Rețeaua centrelor europene pentru consumatori (ECC) a publicat informații despre consumatori legate de COVID-19 și oferă asistență consumatorilor. Poarta de siguranta poate ajuta la identificarea mărfurilor periculoase găsite în UE.
Consumatorii pot căuta, de asemenea, informații generale din surse autoritare pe care mulți operatori de platforme și site-uri web le leagă pe site-urile lor web pentru a ajuta consumatorii să identifice informații false sau reclamații în legătură cu pandemia COVID-19.
Cum să identificați posibilele escrocherii atunci când faceți cumpărături online?
În UE, comercianții trebuie să furnizeze identitatea și datele de contact : consumatorii ar trebui să ia în considerare cumpărăturile în altă parte dacă aceste informații nu sunt ușor disponibile.
Feriți-vă de erorile de ortografie, cum ar fi „C? V? D? 19”, „cor / na? Vir? S” : acestea sunt utilizate în mod obișnuit pentru a evita detectarea de către algoritmii operatorilor de site-uri web. Citiți cu atenție adresele web și titlurile paginilor și evitați utilizarea paginilor cu greșeli de ortografie sistematice.
Amintiți-vă că, în prezent, nu există dovezi științifice că orice aliment sau supliment alimentar poate vindeca sau preveni infecțiile cu COVID-19 .
Produsele trebuie identificate în mod clar cu descrieri de text precise și ușor de înțeles : consumatorii ar trebui să fie precauți atunci când văd în principal elemente promoționale precum:
- sloganuri legate în mod obișnuit de pandemie, de exemplu „#stay safe”, „stay at home”, „social distancing”;
- imagini ale unui virus lângă imaginea produsului;
- aprobări după nume sau siglă de:
- medici, profesioniști din domeniul sănătății și alți experți;
- artiști, sportivi, bloggeri sau alte vedete;
- autorități guvernamentale, experți oficiali sau instituții internaționale;
- articole de știri, recenzii academice și alt conținut prezentat ca provenind din surse autoritare;
Consumatorii trebuie să identifice tehnicile de vânzare sub presiune și să evite să cadă într-o capcană, cum ar fi :
- produse promovate ca „oportunitate unică”
- susține că un produs este „singurul produs care oferă protecție eficientă”, „singurul kit de testare pentru uz casnic” sau vândut la „cel mai mic preț de pe piață”;
- revendicări de lipsă, cum ar fi „disponibil numai astăzi” sau „se vinde rapid”
- reduceri foarte mari.
Condițiile pieței nu trebuie prezentate în mod fals :
- consumatorii ar trebui să fie conștienți de prețurile care sunt cu mult peste sau sub prețul normal pentru produse similare;
- consumatorii ar trebui să verifice mai multe site-uri web pentru a înțelege prețurile medii;
- iar consumatorii ar trebui să fie conștienți de faptul că, în unele țări, guvernele au reglementat efectiv prețul produselor cu cerere ridicată, cum ar fi măștile de protecție și / sau gelurile de igienizare.
* Actualizat la 26 mai 2020 în urma rezultatelor screening-ului („măturării”) platformelor și reclamelor online lansate la 30 aprilie 2020.