Se spune că modestia, servită cu moderație, constituie o virtute și poate ar trebui ca după acest principiu să se ghideze și comercianții de pe la noi. Din păcate, nu prea este cazul, iar rezultatul este unul, așa cum vom vedea, cu un potențial negativ pentru consumatori.
Asociația pentru Protecția Consumatorilor din România, a identificat, în cadrul
Campaniei Naționale împotriva Practicilor Comerciale Incorecte pe piața din România, noi exemple de practici comerciale înșelătoare pentru consumatori.
Pachetele de Făină de grâu 000 albă superioară Dobrogea ne informează sau, ar trebui mai bine spus, ni se laudă, că aceasta este ”Făina nr. 1 din România”. Și atât. Fără a indica studiile care au dus la această concluzie, criteriile de comparare. Apoi, am fi curioși să știm ce înseamnă nr. 1 din România pentru producător, că făina consumată ca atare e cea mai bună ori că pâinea realizată din această făină este extraordinară, chiar dacă sunt sute de rețete pentru o pâine, iar gustul acesteia depinde de combinația ingredientelor, nu doar de unul singur? Ori poate producătorul se referă la volumul de vânzări, căci aceasta ar fi explicația logică – făina cea mai vândută din România?.
Dar oricare ar fi explicația, o asemenea afirmație nu ar trebui făcută doar pentru a atrage, ci și pentru a informa. Iar informațiile lipsesc.
Același lucru este valabil și pentru reclama de mai jos, care ne promite ”Cel mai bun preț mondial” pentru produsele Samsonite. Suntem extrem de curioși cum au reușit reprezentanții comerciantului să afle prețurile pentru produsele aflate la promoție din toate magazinele din lume, din cele mai ascunse colțuri pe unde s-ar putea găsi o geantă Samsonite la vânzare. Și mai mult, cum au reușit să-i convingă pe toți acești comercianți să nu schimbe prețul, astfel încât reclama să-și păstreze veridicitatea pe toată perioada promoției.
Lăsând la o parte gluma, ambele practici identificate sunt considerate practici comerciale înșelătoare conform art. 6 din Legea 363/2007 privind combaterea practicilor comerciale incorecte ale comercianților în relația cu consumatorii, cu modificările și completările ulterioare,
”o practică comercială este considerată ca fiind înșelătoare dacă aceasta conține informații false sau, în orice situație, inclusiv prezentarea generală, induce în eroare sau este susceptibilă să inducă în eroare consumatorul mediu, astfel încât, în ambele ipoteze fie îl determină, fie este susceptibilă a-l determina pe consumator să ia o decizie de tranzacționare pe care altfel nu ar fi luat-o, chiar dacă informațiile sunt , în fapt, corecte în raport cu unul sau mai multe” dintr-o serie de elemente.
Din acest motiv, APC România solicită comercianților să înceteze imediat utilizarea acestora, astfel încât drepturile și interesele economice ale consumatorilor să nu fie afectate.
Asociaţia pentru Protecţia Consumatorilor din România (APC România) este o organizaţie neguvernamentală, apolitică şi nonprofit, înfiinţată în 10 februarie 1990. APC-Romania este singura organizatie de utilitate publica, membră a Organizaţiei Europene a Consumatorilor - BEUC, care are ca principal obiectiv apărarea, promovarea şi reprezentarea prin toate mijloacele legale ale drepturilor şi intereselor consumatorilor în raporturile cu operatorii economici şi instituţiile statului.