joi, martie 13, 2008

10 drepturi fundamentale în calitate de consumatori europeni


Protecţia drepturilor, a prosperităţii şi a bunăstării
consumatorilor reprezintă valori esenţiale pentru
Uniunea Europeană (UE). Din acest motiv, legislaţia
UE este destinată să garanteze că piaţa internă este
deschisă şi transparentă, permiţând consumatorilor
să facă alegeri reale şi să fie trataţi în mod corect. Mai
jos sunt prezentate 10 drepturi fundamentale pe care
le aveţi dumneavoastră, în calitate de consumator,
indiferent unde vă aflaţi pe teritoriul UE.


Cumpăraţi orice doriţi, oriunde doriţi
Puteţi face cumpărături oriunde în UE şi să aduceţi acasă
produsele cumpărate fără a plăti taxe vamale sau o taxă pe
valoare adăugată (TVA) suplimentară. Acest lucru se aplică în
cazul în care călătoriţi în alte ţări pentru a face cumpărături sau în
cazul în care comandaţi bunuri prin internet, poştă sau telefon.

În cazul în care nu funcţionează, returnaţi-l
În cazul în care articolul pe care l-aţi cumpărat nu arată sau nu
funcţionează aşa cum i s-a făcut publicitate sau în cazul în care
nu este satisfăcător, aveţi dreptul de a vi se înlocui articolul gratis
sau de a vi se returna banii în cazul în care înlocuirea nu a fost
efectuată într-un timp rezonabil. Toate bunurile de consum
vândute în UE beneficiază de o garanţie minimă de doi ani.

Produsele trebuie să fie sigure
Toate bunurile de consum vândute în UE se supun unor standarde
exigente de siguranţă, care sunt printre cele mai înalte din lume.
Producătorii şi distribuitorii răspund de introducerea pe piaţă numai
a unor produse sigure. Un sistem de avertizare la nivel european a
fost pus la punct pentru a identifica produsele potenţial periculoase
şi a le retrage rapid de pe piaţă.

Informaţi-vă asupra a ceea ce mâncaţi, citiţietichetele
Legislaţia comunitară privind etichetarea produselor alimentare
vă oferă posibilitatea de a şti ce consumaţi. Etichetele produselor
alimentare trebuie să conţină detalii complete privind ingredientele,
inclusiv cele despre care se ştie că provoacă alergii (de exemplu
alune, lapte, ouă…). Dacă un produs conţine
organisme modificate genetic (OMG-uri), acest lucru trebuie menţionat pe etichetă. Folosirea cuvântului „ecologic” este, de asemenea, strict reglementată,
la fel ca şi folosirea numelor asociate cu produse de calitate din anumite
regiuni europene (de ex. Salam de Sibiu)

Contractele trebuie să fie echitabile faţă de dumneavoastră
Legislaţia comunitară interzice clauzele contractuale care sunt considerate
„neloiale” indiferent unde vă aflaţi în UE în momentul în care
semnaţi un asemenea contract. De exemplu, clauzele care prevăd că
depozitul pe care l-aţi plătit este nerambursabil, deşi societatea nu
îşi îndeplineşte obligaţiile care îi revin, sunt considerate neloiale şi
prin urmare nu sunt obligatorii pentru dumneavoastră.

Uneori vă puteţi răzgândi
În anumite situaţii, legislaţia comunitară vă asigură o „perioadă de
respiro”, în care aveţi timp să analizaţi un contract şi, într-adevăr,
să-l anulaţi. De exemplu, în cazul în care cumpăraţi o poliţă de asigurare
de viaţă prin telefon sau prin internet, aveţi la dispoziţie un termen
de gândire de 30 de zile în care vă puteţi răzgândi

Puteţi compara preţurile cu uşurinţă
În calitate de consumator, trebuie să puteţi compara produsele
pentru a decide care este cel mai rentabil. Vânzătorii trebuie să
afişeze clar preţul întreg, cu tot cu TVA, al tuturor produselor
oferite spre vânzare consumatorilor, iar „preţul unitar” (de
exemplu, preţul pe kilogram sau pe litru) trebuie, de asemenea,
indicat2. De asemenea, societăţile de servicii financiare trebuie să
furnizeze anumite informaţii în mod standardizat.

Nu trebuie să fiţi induşi în eroare
Pentru ca să puteţi lua decizii de cumpărare în deplină cunoştinţă
de cauză, legislaţia UE interzice publicitatea care induce în
eroare sau înşeală consumatorii. De exemplu, atunci când se
comercializează un produs, este ilegal să se pretindă că acesta
va vindeca o boală în cazul în care nu există dovezi ştiinţifice
care să susţină acest lucru. Mai mult decât atât, în cazurile în
care aveţi de-a face cu vânzări prin telefon, prin corespondenţă
sau on-line, vânzătorii au obligaţia de a fi deschişi şi oneşti cu
dumneavoastră.

Sunteţi în siguranţă timpul vacanţei
Legislaţia UE vă protejează împotriva situaţiilor în care, de
exemplu, touroperatorul la care aţi apelat dă faliment, sau o broşură
de prezentare a pachetului de servicii turistice pentru vacanţă
conţine promisiuni false. Indiferent dacă sunteţi în vacanţă
sau acasă, legislaţia UE vă protejează faţă de vânzătorii lipsiţi
de scrupule de proprietăţi imobiliare în regim de indiviziune.
„Paşapoartele pentru animale de companie” pot, de asemenea,
să vă faciliteze vacanţa, permiţându-vă să călătoriţi prin toată
Europa împreună cu pisica sau câinele dumneavoastră.

Puteţi beneficia de asistenţă pentru
soluţionarea litigiilor transfrontaliere

În cazul în care aveţi un litigiu nesoluţionat cu un comerciant, nu
disperaţi! Există o serie de opţiuni disponibile la care puteţi apela
pentru a obţine un sfat sau ajutor. Există mai multe organizaţii
pentru protecţia consumatorilor în ţara dumneavoastră care vă
pot ajuta, iar în cazurile transfrontaliere puteţi recurge la Reţeaua
Centrelor Europene pentru Consumatori (ECC-Net), care vă poate
informa cu privire la drepturile dumneavoastră şi vă poate ajuta să
rezolvaţi problemele cu comercianţi aflaţi în alte ţări ale UE.

Vă interesează să ştiţi maimult?
Protecţia consumatorilor în UE
http://ec.europa.eu/consumers
Reţeaua Centrelor Europene pentru Consumatori (ECC-Net)
http://ec.europa.eu/consumers/redress_cons/index_en.htm
Europe Direct este un serviciu menit să vă ajute
să găsiţi răspunsuri la întrebările dumneavoastră despre Uniunea Europeană
Numărul gratis de telefon accesibil de pe întreg teritoriul UE:
00 800 6 7 8 9 10 11
15 martie ec.europa.eu/consumers

I Like EURES

Protecţia consumatorilor în presă