joi, martie 13, 2008

APC Botoşani de Ziua Consumatorilor 2008

Asociaţia pentru Protecţia Consumatorilor Botoşani, (APC Botoşani) este persoană juridică non profit, apolitică, cu sediul în Botoşani, strada Armeană nr. 1 (Piaţa Centrală), judeţul Botoşani. Este înfiinţată prin Sentinţa Civilă nr. 284/1993, înscrisă în Registrul Special al Asociaţiilor şi Fundaţiilor de la Judecătoria Botoşani. Depune bilanţ contabil anual, deţine cod fiscal nr. 9370953. Cont bancar nr. RO32CECEBOT00137RON0048559, deschis la CEC, Sucursala Botoşani.
E-mail: apcbotosani@yahoo.fr ; Web: http://paginata.dsclex.ro/apcbotosani
Misiune
APC Botoşani apără drepturile fundamentale ale consumatorilor, aşa cum sunt prevăzute în "Programul pentru o politică de protecţie şi informare a consumatorilor" adoptat de Comisia Comunităţii Europene începând din anul 1975, "Principiile directoare pentru protecţia consumatorilor" adoptate în 1985 de Organizaţia Naţiunilor Unite precum şi în Codul Consumului, ( Legea nr. 296/2004, publicata in M. Of. Nr. 593/01.06.2004). În esenţă drepturile fundamentale ale consumatorilor sunt dreptul de a alege; dreptul de a fi protejaţi; dreptul la informare şi educaţie; dreptul la despăgubire; dreptul de a se organiza; dreptul de a refuza contracte care conţin clauze abuzive; dreptul la beneficiile prevăzute de lege, dreptul la petiţie. O atenţie aparte acordăm dreptului la informare a cetăţeanului care este considerat o prioritate de către instituţiile europene.
Obiective
Obiective principale: cunoaşterea şi respectarea drepturilor consumatorilor. Obiective secundare: implicarea autorităţilor locale; creşterea prestigiului şi vizibilităţii organizaţiei. Obiective specifice: respectarea drepturilor consumatorilor în raport cu instituţiile administraţiei locale şi centrale, în calitate de consumatori de servicii publice. Susţinerea drepturilor consumatorilor de fonduri europene.
Valori însuşite şi apărate
Libertatea (de exprimare, de decizie, de asociere,de informare, de a alege, de a sesiza), dreptatea socială, egalitatea (juridica, socială, economică), responsabilitatea civică, solidaritatea cetăţenească, respectul pentru mediul ambiant. Valori morale: spiritul de iniţiativă, cumpătarea, respectul pentru dreptate şi lege, atitudini responsabile, active şi conştiente faţă de sine şi de persoanele din jur, capacitatea de a hotărî, de a decide, de a acţiona independent, stăpânirea de sine.
Resursele umane ale organizaţiei
20 de voluntari cu profesii variate, între care : jurişti, medici, profesori, politologi, ziarişti, ingineri, tehnicieni.
Conducerea:
Preşedinte – Elena Olaru,tehnician - pensionar
Vicepreşedinte – Radu Căjvăneanu,ziarist
Secretar – jurist Viorel Livadaru
Program de lucru la sediu:
Prin voluntariat şi mici indemnizaţii se asigură: 5 zile / săptămână x 5 ore / zi, consultaţii, corespondenţă, secretariat, proiecte, pregătire conferinţe de presă etc.
DIN ACTIVITĂŢILE DESFĂŞURATE ÎN ANII 2006 - 2007
- Organizarea a 48 de conferinţe de presă şi a 8 întâlniri cu tinerii;
- Desfăşurarea , împreună cu Oficiul Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor Botoşani, a 5 sesiuni de instruire a agenţilor economici privind protecţia consumatorilor, pe diverse domenii de activitate;
- Iniţierea şi susţinerea, în anii de referinţă a, unui concurs anual cu titlul "Consumatori avizaţi", având premii în valoare de peste 12 milioane lei, în 5 şcoli şi licee botoşănene;
- Coorganizatori la o întâlnire a organizaţiilor de consumatori de la Iaşi împreună cu CONROM (Convenţia Organizaţiilor de Consumatori din România);
- Participarea, în calitate de editori ai publicaţiei Opinia Consumatorilor, la 9 seminarii – videoconferinţe de presă, cu reprezentanţi ai Comisiei Europene de la Bruxelles, alţi oficiali de rang înalt din cadrul unor state membre ale Uniunii Europene, în cadrul Proiectului Jurnalist în Uniunea Europeană, derulat de Asociaţia e-România Gateway în colaborare cu Consiliul Britanic şi finanţat de Delegaţia Comisiei Europene;
- participarea la 2 conferinţe – seminarii organizate de Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor;
- participarea la un curs de scriere a cererilor de finanţare organizat de Centrul de Resurse şi Consultanţă în Educaţie;
- invitaţi la Gala Premiilor Societăţii Civile unde am fost înscrişi cu două proiecte bine apreciate de public.
Servicii oferite consumatorilor (medie anuală în 2006 - 2007):
- acţiuni de consiliere – peste 150;
- acţiuni de informare şi educare – 144 din care:
- articole presa scrisă – 125;
- apariţii radio TV – 15;
- simpozioane, conferinţe (participări active) – 4;
- acţiuni în instanţă - 4
Parteneriate naţionale şi internaţionale
- Membri ai Reţelei Naţionale a Multiplicatorilor de Informaţie Europeană;
- Membri în Consiliul Naţional al Asociaţiilor de Consumatori şi membri în primul Consiliu Director al Uniunii Federaţiilor şi Asociaţiilor de Consumatori din România;
- Membri în European Network for Consumer Education şi înscrisă în Baza de date a instituţiilor pentru educarea consumatorilor
Programul Comenius 3 Educaţia Consumatorilor http://www.e-cons.net/tools/ing/base_institut_europ_ing.htm ;
- Membri fondatori ai CONROM – Convenţia asociaţiilor, federaţiilor şi confederaţiilor de consumatori din România;
- Membri ai Grupului de lucru OMG Program PHARE RO 0104.03
- Desemnaţi membri ai consiliului consultativ de pe lângă Agenţia Sanitar – Veterinară (Reuniunea asociaţiilor de consumatori de la Bucureşti - aprilie 2004);
- Parteneriat cu Fundaţia Centrul Euroregional pentru Democraţie Timişoara.
Parteneriate locale
- Membri şi participanţi la Consiliul Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor Botoşani, înfiinţat potrivit legii, cu activitate neîntreruptă din 1994 până în prezent;
- Întâlniri periodice cu conducerea Oficiului Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor Botoşani;
- Întâlniri ocazionale cu conducerile altor instituţii descentralizate (Direcţia sanitară, Direcţia sanitar Veterinară, Poliţie etc.)
- Colaborare apropiată cu Federaţia Asociaţiilor de Proprietari Botoşani;
- Programe comune în şcoli şi licee (Colegiile Mihai Eminescu şi A.T. Laurian, Grupul Şcolar Elie Radu, Şcolile generale nr. 11 şi 16)

Domenii problematice pentru consumatorii din zonă -
Abuzul de poziţie dominantă al marilor monopoluri de stat şi private: utilităţi, telefonie, sistem bancar, lanţuri de magazine;
- Reclama înşelătoare: prezentarea de produse cu calităţi - "minune", oferte fără acoperire, manipularea copiilor, concursuri - capcană etc.
- Criza din sănătate: imposibilitatea pacienţilor de a-şi alege sistemul de asigurări de sănătate şi a fi reprezentaţi efectiv în conducerea acestuia;
- Cooperarea transfrontalieră, ca judeţ de graniţă (acum şi a UE) expus invaziei de mărfuri care prezintă neconformităţi;
- Criza mişcării consumatoriste: în 10 ani numărul de organizaţii viabile ale consumatorilor din România s-a redus de la 150 la 12.

Proiecte de continuitate ale APC Botoşani -
- Contractul echitabil
- Acţiunea RTV
- Baza de date pentru consumatori
- Reclama înşelătoare
- Parteneriat pentru sănătate
- Intervenţii pentru consumatori
- Greva Consumatorilor
şi Ziua „Nu cumpăra nimic” (vezi şi site http://paginata.dsclex.ro/apcbotosani )

Blog- uri editate în colaborare cu APC Botoşani
Opinia Consumatorilor http://opiniaconsumatorilor.blogspot.com/ - primul ziar electronic de profil din România;
euROparlament: http://europarlament.blogspot.com/ - blog dedicat integrării europene
Botoşani, Botoşani: http://botosanibotosani.blogspot.com/ - videoziar electronic local.
APC Botoşani este apreciată de cetăţeni, ziarişti din presa locală, oficiali ai ANPC şi APC România drept una din cele mai eficiente şi vizibile organizaţii neguvernamentale din judeţul Botoşani şi printre cele mai profund implicate în viaţa socială a zonei.

Preşedinte APC Botoşani, Elena Olaru
Vicepreşedinte, Radu Căjvăneanu

I Like EURES

Protecţia consumatorilor în presă